|
|
|
|
|
|
|
2.7.5.5 Mehansko delo električnega toka
|
|
|
|
|
Pri dviganju in prenosu bremen, pogonu transportnih
sredstev in obdelovalnih strojev, ... sodelujejo tudi elektromotorji. |
|
|
|
|
|
|
|
|
► |
Električni tok omogoča opravljanje mehanskega dela. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mehansko delo je vzrok ali posledica spremembe
potencialne ali
kinetične energije telesa (Slika 2.7.5.5.1):
|
|
|
|
|
|
|
|
Wm =
Wp2 -
Wp1 |
=
m · g ·
h2
- m · g ·
h1
ali |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Nm = J = Ws) |
m(kg); g(m/s2); h(m) |
|
Enačba 2.7.5.5.1 |
|
|
|
|
|
|
|
Wm
=
Wk2
- Wk1
|
|
= |
|
m |
|
· |
|
v22 |
|
- |
|
m |
|
· |
|
v12 |
|
ali |
|
|
2 |
2 |
|
|
|
|
|
|
(Nm = J = Ws) |
m(kg); v(m/s) |
|
Enačba 2.7.5.5.2 |
|
|
|
|
|
|
|
Spremembo potencialne ali kinetične energije lahko dosežemo le s
premagovanjem gravitacijskih sil in vztrajnosti teles. |
|
|
|
|
|
|
|
► |
Mehansko
delo je premagovanje sile na določeni poti. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zaradi trenja (Slika 2.7.5.5.2) pa je potrebno mehansko delo tudi za gibanje
teles s konstantno hitrostjo v vodoravni smeri (brez spremembe
Wk
in Wp). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mehansko moč pa dobimo iz znane enačbe P = W/t: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mehansko delo se opravlja tudi pri rotacijskih gibanjih teles, toda
za osnovno spoznavanje primerov mehanskega dela električnega toka
bodo zadostovale že navedene ugotovitve in enačbe. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Primer
2.7.5.5.1:
|
|
|
|
Kolikšno koristno mehansko delo bo opravil
elektromotor gradbenega dvigala, ki dvigne 100 kg cementa z
višine 15 m na višino 45 m? |
|
|
|
|
|
Wm = m · g · (h2 -
h1) = 100 kg·10 | m
s2 |
|
| ·(45 - 15) m = 30000 Nm | |
|
|
|
|
= 30000 Ws = 30000 · 0,278·10-2 kWh = 8,34 Wh |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Primer
2.7.5.5.2: |
|
|
|
|
|
|
|
Primer
2.7.5.5.3:
|
|
|
|
Transportni trak (Slika
2.7.5.6.2) prenaša
tovor s hitrostjo 1,2 m/s. S kolikšno koristno mehansko močjo
poganja elektromotor trak, če je vlečna sila traku 1500 N? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|