|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Če merilnik toka z vrtljivo tuljavico omogoča zasuk
tuljavice za kot
α, ki je premo sorazmeren s tokom, pa mora motor omogočati
vrtenje v pravem pomenu besede. Pri tem pa lahko, izhajajoč iz znanja o
merilniku z vrtljivo tuljavico, zaslutimo problem dovajanja toka
v vrtečo se tuljavo in potrebno stalno smer navora. Iz
slike 5.2.3.3 namreč ni težko razbrati, da pri stalni smeri toka v ovoju
navor na ovoj spremeni smer vedno, ko rotirajoči ovoj
zapušča položaj pravokotnosti na magnetne silnice in velikost
M = 0. |
|
|
|
|
|
|
|
|
► |
Stalno smer navora in vrtenja ovoja zagotovimo, če v
trenutku, ko ovoj doseže položaj pravokotnosti na magnetne silnice,
spremenimo smer toka v ovoju. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tok skozi vrteči se ovoj in spremembo smeri toka v
ovoju v pravem trenutku omogočimo z drsno izvedbo kontaktov ovoja, ki ji
pravimo komutator1.
V najenostavnejši izvedbi (slika
5.2.3.2.1) je komutator sestavljen iz dveh
prevodnih, med seboj izoliranih krožnih lamel, položaj
mirujočih drsnih kontaktov pa mora sovpadati s položajem ovoja, ko je
vzporeden z magnetnimi silnicami. |
|
|
|
|
|
|
|
Če skozi tak »motor« poženemo enosmerni
električni tok, se z zasukom ovoja zasuče tudi komutator. Po prehodu
ovoja skozi lego pravokotnosti na magnetne silnice se drsni lameli
komutatorja ob mirujočih kontaktih zamenjata, zato se smer toka v ovoju
spremeni. |
|
|
|
|
|
|
|
► |
Periodično spreminjanje smeri toka v ovoju na vsaki polovici
obrata ohranjanja stalno smer navora na ovoj in stalno
smer vrtenja ovoja. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Čeprav opisani »motor« s
slike
5.2.3.2.1 izpolnjuje vse
pogoje za vrtenje, pa je njegovo delovanje precej nebogljeno. Poleg
neznatne moči ga močno »daje« tudi neenakomernost navora med obratom
rotorja, saj mu na vsako polovico obrata navor pade na nič. Večje
moči motorja dosežemo z večjim številom ovojev rotorja in
močnejšim magnetnim poljem, ki ga zagotovimo z električnim tokom
skozi navitja v statorju motorja (slika
5.2.3.2.2). Enakomeren navor
motorja med polnim obratom rotorja pa dosežemo z večjim številom
segmentov navitij rotorja in komutatorjem, ki ima toliko parov
kontaktnih lamel, kot je število segmentov navitij rotorja. |
|
|
|
|
|
|
|
Motorje na enosmerni tok uporabljamo za pogon
nekaterih transportnih naprav (viličar, tramvaj) in zabavne elektronike
ter zelo veliko na področju igrač. Osnove delovanja elektromotorja na
izmenični in večfazni izmenični tok bomo spoznali v drugem letniku. |
|
|
|
|
|
|
|
1
commutatio, lat. = spreminjanje, menjava |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|