|
|
|
|
|
|
|
7.2.4.1 Svinčev
akumulator
|
|
|
|
|
Elektrodi prazne akumulatorske celice (člena) sta iz
svinčevega sulfata (PbSO4,
slika 7.2.4.1.1),
elektrolit pa je razredčena žveplova kislina (H2O + H2SO4). |
|
|
|
|
|
|
|
|
Če prazno akumulatorsko celico priključimo na izvor
enosmerne napetosti (slika 7.2.4.1.2), sprožimo naslednji
elektrokemijski proces (slika 7.2.4.1.3). |
|
|
|
|
|
|
|
► |
Pri polnjenju svinčeve akumulatorske celice se pozitivna elektroda
spreminja v svinčev dioksid, negativna pa v čisti svinec. |
|
► |
Elektrolit akumulatorske celice postaja s
polnjenjem gostejši. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Proces polnjenja lahko traja toliko časa, dokler se
elektrodi v celoti ne spremenita v PbO2
in Pb. Električna energija polnjenja celice je shranjena v obliki
večje notranje energije gostejšega elektrolita (slika 7.2.4.1.2).
Ko izključimo izvor napetosti, imamo torej različni kovinski
elektrodi, ki z elektrolitom tvorita galvanski člen. |
|
|
|
|
|
|
|
Če na tako napolnjeno akumulatorsko celico
priključimo električni porabnik (slika 7.2.4.1.4), sprožimo obratni
elektrokemijski proces z nasprotno smerjo električnega toka
(slika 7.2.4.1.5): |
|
|
|
|
|
|
|
► |
Pri praznjenju svinčeve akumulatorske celice se elektrodi
spreminjata v svinčev sulfat, elektrolit pa se redči! |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Srednja napetost svinčeve akumulatorske celice je
2 V. Pri polnjenju celice (slika 7.2.4.1.6) se napetost celice
vzpenja od 1,8 V (prazna celica) do 2,7 V (polna celica).
Pri napetosti 2,4 V se začne razkroj vode elektrolita. Sproščena vodik
in kisik tvorita eksplozivni (pokalni) plin, zato mora
biti prostor polnjenja dobro prezračevan. Prekoračitev napetosti
2,7 V pri polnjenju škoduje aktivni masi plošč akumulatorja. |
|
|
|
|
|
|
|
Ko odklopimo akumulator s polnilne naprave, pade
napetost akumulatorske celice na 2,1 V (slika 7.2.4.1.6), po obremenitvi
pa s praznitvijo akumulatorja pada, najprej počasi, proti koncu pa vedno
hitreje. Pri napetosti 1,8 V je akumulatorska celica prazna
in vsako nadaljnje praznjenje škoduje ploščam celice. Kapaciteta
akumulatorja je tem večja, čim več svinca sodeluje v elektrokemijski
reakciji, zato naj bi bila aktivna površina elektrod čim večja.
To dosežemo z mrežasto izvedbo ogrodja plošč (slika 7.2.4.1.7), v
katere je vtisnjena porozna, aktivna masa elektrod (PbO v
negativno in Pb3O4 v
pozitivno elektrodo). |
|
|
|
|
|
|
|
► |
Razpoložljivo elektrino polnega akumulatorja v Ah
imenujemo kapaciteta (C) akumulatorja. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Ah)
I(A); t(h) |
Enačba
7.2.4.1.1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
► |
Z večjim tokom akumulator hitreje izpraznimo. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Polnjenje ali praznjenje akumulatorja s
prevelikim tokom akumulatorju škoduje, zato so mejne
vrednosti obeh predpisane. Iz praktičnih razlogov proizvajalci
podajajo tok polnjenja in praznjenja akumulatorja kot
faktor kapacitete akumulatorja. Npr. tok 0,1 C za
akumulator s kapaciteto 1,4 Ah pomeni tok 0,14 A. Razlikujemo
standardno polnjenje s tokom, npr. 0,1 C, in hitro
polnjenje s tokom 1 C, ki pa se mu, zaradi škodljivega vpliva na
življenjsko dobo akumulatorja, izogibamo. |
|
|
|
|
|
|
|
Vzdrževanje svinčevih akumulatorjev je dokaj
zahtevno. Ne smejo biti prazni, zato je najbolje, če jih
avtomatsko dopolnjujemo (npr. pri avtomobilih ... ). Plošče elektrod
morajo biti cele v elektrolitu, zato moramo z elektrolizo in segrevanjem
odstranjeno vodo nadomestiti z destilirano vodo. Kisline pa,
praviloma, ni treba dodajati. Svinčevi akumulatorji so občutljivi tudi
za nizke temperature. S padajočo temperaturo jim narašča notranja
upornost ter pada delovno napetost in kapaciteta, še posebej
pod - 20 oC. |
|
|
|
|
|
|
|
Svinčeve akumulatorje uporabljamo pretežno v
primerih, kjer so potrebni veliki toki za krajši čas (npr.
zagon avtomobilskih motorjev), zato jim pravimo tudi zagonski
akumulatorji. Kapacitete teh akumulatorjev so od 10 do 300 Ah. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|